2009-02-23

Ännu en vecka

Idag bestämde jag mig för att plugga hemma i sista minuten (bokstavligt talat), istället för att gå på min grammatikföreläsning som planerat. Jag gjorde istället ett grammatikprov i svenska över internet, klarade det andra gången och kan nu få betyg i den delkursen. Vår lärare skickade ett mail i helgen och påminde alla att om man inte hade gjort det innan ett visst datum var man körd. Fast på lärar-språk då såklart. Och franska. Har del två i Société française imorgon, och innan dess måste jag ha läst en hel bunt med franska artiklar om rasism och integration. Vilket med andra ord är planerna för resten av dagen, med paus för träning om ungefär en timme.

Gud, jag skriver bara om skolan och hur mycket jag har att göra och hur synd det är om mig. Ja, jösses. Haha. Nu ska jag försätta läsa.

(För övrigt har snön nästan smält bort helt och jag erkänner det inte men egentligen tycker jag det är hemskt tråkigt.)

2 kommentarer:

  1. Sv: Jag är likadan, och suger åt mig allt vad andra nämner om sina eventuella framtidsplaner för jag har egentligen ingen aning om vad jag ska hitta på. Det med tyskan går ut på att jag planerar att göra ett volontärår i Tyskland och i helgen var i Uppsala och fick information om det, samt blev intervjuad av en representant från den tyska organisationen. Så förhoppningsvis får jag flytta ner till Tyskland, vart vet jag dock inte, och jobba med någon sorts socialarbete. Dagcenter för äldre, handikappade eller på hem för ungdomar som av olika anledningar inte kan bo hemma. Jag börjar inse att det kommer bli väldigt tungt, men det kan nog bli en riktigt bra erfarenhet och så får jag testa på att bo i Tyskland under ett år. Får jag, peppar peppar ta i trä, inte åka iväg som volontär kommer jag antagligen söka en tyskakurs i Tyskland via en svensk högskola istället, så till Tyskland lär jag flytta hur som helst. Funderar du på att åka till Frankrike när du pluggat klart kurserna?

    Det är nog inte så underligt att det blir mycket skola i texterna när den tar upp så mycket av all ens tid. Hade jag bloggat (regelbundet) under trean på gymnasiet hade det antagligen blivit nästan uteslutande skolprat. Jag är i alla fall jätteimponerad av hur du kämpar med franskan, det känns väldigt uppmuntrande att veta att jag inte är ensam när jag sitter och svär över hur lite jag förstår av talspråket i mina tyska Kalle Anka pocketar...

    SvaraRadera
  2. Som tur är, så kan man titta på bilderna i Kalle Ankas pocket och känna att man också skulle vilja ha fartstreck i baken och bli röd i huvet när man blir arg.
    Kalle Ankas Pocket i all ära, tyskt talspråk i en annan. :)

    SvaraRadera