2009-03-25

Och jag tänker på dig precis just nu

Internet Explorer har behagat att starta om sig själv fyra gånger. Irriterande, men vet inte vad jag ska göra åt det, så jag låter det ske med en ilsken svordom vilande inom mig. Jag har suttit hela dagen nu med den där redovisningen jag var tvungen att göra klar till imorgon (vi ska redovisa på fredag och jag har redan nu nervösa svettningar...ungefär). Jag har skrivit och skrivit och skrivit och skrivit. Resultatet blev en urusel text som tar 2 minuter och 51 sekunder att läsa upp. Skojar inte. Vi ska bidra med ca 5 minuter var. Men nu kan jag bara inte få ur mig mer, så nu ska jag alldeles strax sträcka på mig lite, kanske borsta lite tänder och öppna ett fönster. Nu är det tre artiklar som ska läsas och pluggas in till glosförhöret imorgon. Jag vet inte ens vilka ord jag ska börja med att slå upp. Uuhhh, jag är så fruktansvärt dålig på sånt här. Nåväl, ska det göras så får det göras, inte mer med det.

Jag har efter många om och men kommit fram till en plan över hur jag ska lägga upp mina studier. Kan verka attans dumt eller helt självklart, vad vet jag och vad bryr jag mig. Jag håller tummar och tår att detta ska funka LITE på mig i alla fall, annars är jag rätt så körd. Har rätt mycket som jag måste komma ikapp nu, så dags att lägga på ett kol. Alltså, två saker:

1) Jag ska behandla studierna som ett jobb. Sätta mina egna tider och plugga x antal timmar om dagen. 6 kanske? 7? Allt för att faktiskt lägga tiden som krävs och slippa sitta uppe halva nätterna och missa allt möjligt för jag stresspluggar om kvällarna.
2) Belöning. Sara tipsade mig om detta innan idag när jag frågade henne hur fan det kom sig att hon inte bara gav upp förra terminen, när hon plugga någonting hon bara ville spy på. Svaret var enkelt. Belöning. "Om jag gör detta så köper jag detta/har jag en myskväll/går jag ut/sover jag en timme extra"; och gör man inte det man ska då, ja...tough luck.

Jag ska göra mitt bästa. Franskan känns som ett berg, helt omöjligt att bestiga. Men fan den som ger sig, jag vägrar ge upp. Jag må avsky det, men det finns grejer som man måste göra trots att man ogillar dem, och ja, detta får vara min grej för tillfället. Tänk så bra det kommer kännas sen. Alltså, glosplugg var det nu ja.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar